hemoroid

Hemoroid Bağsur

“Basur / Mayasıl” olarak da isimlendirilen hemoroid, kalın bağırsağın son kısmı olan anüsteki ve üzerindeki damar yastıkçıklarının sarkması, yer değiştirmesi, büyümesi, genişlemesidir.

Hemoroid Oluşumu

Uzamış kabızlık, aşırı ishal, aşırı ıkınma, tuvalette uzun süre kalma ve bu esnada aşırı ıkınmayla ortaya çıkabilir. En çok neden 6 ayı geçen kabızlıktan dolayı oluşur.

Hemoroid Olan Kişilerdeki Şikayetler

Dışkılama sonrası ağrısız kanama şikayeti ile doktora mürcaat eder. Büyük abdestten sonra tuvalet taşında kan görmek kişiyi oldukça huzursuzlandırır. Bazen öyle yoğun kanamalar görürki kan görmeye dayanamayan kişi tuvalette baygınlık geçirebilir.

Çoğunlukla basit hemoroidi olan kişilerde makatta ağrı olmaz. Ancak bu genişlemiş damarlar içindeki kanın pıhtılaşması halinde ( tromboze hemoroid olarak adlandırılır) ağrılı küçük sert misket tarzında kitle hastanın eline gelebilir.

Veya hemoroid ile birlikte makatta çatlak (anal fissür) olması durumundada ağrı olabilir.

Ayrıca hastalarda makatta ıslaklık hissi ve buna bağlı olarak kaşıntı olması da mümkündür. Bu da dışarıya sarkan hemoroidin anüste (makatta) ıslaklık yapması ve zamanla bunun kuruması ile cildin gerilmesi sonucu kaşıntı ortaya çıkması ile açıklanır.

Bunların dışında ileri evrelerde ele gelen basur memeleri kişide makatta yabancı cisim ya da dolgunluk tarzında rahatsızlık verebilir.

Hemoroidlerin Derecelendirilmesi

İç hemoroid ve dış hemoroid olarak iki tipi mevcuttur. İç ile dış hemoroidin ayrımı anal kanaldaki dentat(dişli) line’dır.

Dış hemoroid dişli çizginin dışından kalan hemoroidler , içinde kalan da iç hemoroid diye tanımlanır.

Dört çeşit iç hemoroid tipi vardır:

• Birinci derece: Sadece genişlemiş hemoroidal yapılar elle hissedilir.
  • İkinci derece: Hemoroidal yapılar ıkınma ile ve dışkı çıkarken anal kanaldan dışarıya çıkar ve kendileri geri girer.
  • Üçüncü derece: Hemoroidal yapılar ıkınma ve dışkılama sırasında anal kanaldan dışarıya çıkar ve elle geri itilebilir.
  • Dördüncü derece: Hemoroid tamamen dışardadır ve elle de içeri gönderilemez.

Hemoroidlerin Tedavi Şekilleri Nelerdir?

Değişik tedavi şekilleri ve kaideleri vardır. Bu kaideler hemoroidin tipine derecesine göre farklılık gösterir.

Eksternal (dış) hemoroidde ilaç önerilmez. Dış hemoroidde tedavi şekli cerrahi seçenektir.

Hemoroid pakesindeki kanın pıhtılaşması sonucu oluşan tromboze hemoroidde iki türlü tedavi uygulanır. hemoroid pakesi çok büyümüşse bu pakenin pıhtılaşmış kan ile beraber çıkarıldığı hemoroidektomi uygulanır. Hemoroid pakesi küçük fakat ağrılı tromboz varlığında lokal anestezi ile trombektomi denilen yalnız pıhtı temizlenir.

Birinci ve ikinci derece iç hemoroidler damar düzenleyici ve barsak hareketlerini düzenleyen ilaçlar ile tedavi yapılır. İkinci derece hemoroidde laser, band ligasyon ve infrared tedavisi tercih edilebilir.

Üçüncü ve dördüncü. derece iç hemoroidler cerrahi olarak tedavi edilir. Klasik cerrahi işlem uygulanabildiği gibi Longo yöntemi ile Hemoroidopeksi ameliyatı sarkma ameliyatı ile de çok güzel sonuçlar alınmaktadır.