prolapus-kucuk-kapak

Rektal Prolapsus Tanımı

Rektumun sabitlenmesini sağlayan tutucu bağlarının zayıflayarak/gevşeyerek makattan(anüs) çıkması olayıdır. Her ıkınma sırasında makat anüsten dışarı kısmen ya da tamamen çıkar. Kimi zaman kendiliğinden bazen de hastanın parmakla iteleyerek içeri sokması ile yerine konur. Azınlıkla acil girişimi gerektirecek duruma yol açar. Lakin bu durum kişinin yaşam kalitesini bozar.

Çoğunlukla ileri yaş hastalığı olup 50 yaş üzeri kadınlarda erkeklere nazaran 5 kat fazladır. Prolapsuslu kadınlar çoğunluk 60 lı yaşlarındayken, az sayıdaki erkeklerde ise 40 yaş öncesinde gözlenip, otizmli, gelişme geriliği olan ve psikolojik problemleri olup da birden çok ilaç alan kişilerde görülür.

1– Barsak hareket sayısı azlığı
2– Uzun süreli kabızlık , (ishal olan %15 hastada )
3–Normal yolla doğum yapan kadınlar (çok sayıda),

Artırıcı neden olarak suçlanmıştır.

Belirtiler - Bulgular

1. Azalmış bağırsak sesleri.
  2. Makattan ıkınmakla dışarı çıkan barsak (hasta bunu küçük bir topun üzerinde oturuyorum diye tarif eder)
  3.  Bu ya kendiliğinden ya da elle iterek yerine girer
  4. Başlangıçta gaz daha sonra da gaitayı tutamama
  5. Zamanla dışarı çıkan kalın barsak kalınlaşır ve yara açılıp kanayabilir. Kişi kanamanın verdiği endişe ile doktora başvurur.

Teşhiste;

• Hastalığın başlangıcı ve seyri sorgulanır
  • Muayene ile anüs değerlendirilir
  • Anal manometri (Makatın basıncını ölçme işlemi)
  • Rektosigmoidoskopi (Anüsten itibaren kalın barsağın son 40 cm nin endoskopla gözlenmesi)
  • Kolonoskopi ( kalın barsağın kolonoskopla tamamının gözlenmesi)
  1. Hemoroidden ayırt edilmelidir.
  2. Tanıda şüphe varsa defekografi çekilmelidir.
    Defekografide beraber bulunabilen mesane veya rahim sarkması problemleri de gözlenebilir. Hastanın cerrahi işleme tabii tutulması söz konusu ise aynı seansta diğer düzeltme işlemleri de yapılabilir.
  3. Altta yatan nedenin araştırılması açısından kolon geçiş süresi grafileri çekilmelidir (CTT – Colonic transit time)

Operasyon dışı tercihler

Zamanla makattan çıkan kısım büyüyebilir. Kolay dışarı çıkabilir. Lakin kişi cerrahi tedaviyi geciktirdikçe ameliyat sonrası gaz ve gaita tutamama problemleri -kişiden kişiye farklı olmakla beraber- daha kalıcı hal alır. Bu durum ciddiyet arzeder.

Operasyon tercihi

Amaç makatın bir daha dışarı çıkmasına engellemektir.

• Karından yaklaşımla yapılan ameliyat
  • Makattan yaklaşımla yapılan ameliyat

Yapılacak ameliyatın tipi, hastanın yaşına, mevcut olan tıbbi hastalıklarına, barsak fonksiyonlarına, daha önce geçirmiş olduğu operasyonlara ve cerrahın deneyimine göre fark eder. Genç ve başka tıbbi problemi olmayan ve uzun yaşam süresi beklenen kişilerde karından yaklaşımla (Laparoskopik kamera veya açık yöntemle) ameliyat yapılabilinir. Anestezi riski yüksek olanlarda makattan yaklaşım tercih edilebilinir.